Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A kommunikáció formái

2008.06.05

Kommunikációs célok

-          felhívás

-          gyönyörködtetés

-          érzelemkifejezés

-          ismeretközlés, tájékoztatás

 

A szóbeli kommunikáció

-          kevesebb igényesség à lazább mondatkapcsolatok, szabálytalanabb szövegszerkesztés, pongyolább mondatok

-          helyzethez kötött, időben mulandó élmény à ismétlések, visszautalások szükségessége

-          írott szöveggel szembeni előny: azonnal látjuk, halljuk a visszajelzéseket à ezeket szövegalkotáskor figyelembe vehetjük

-          gazdagabb kifejezőeszközökben: nem nyelvi elemek:

o       hangjelek (hangsúly, hangszín), tekintet, arcjáték, gesztusok, testtartás, megjelenés

-          állandó nyelvi kifejezések, társalgási fordulatok, töltelékszavak („izé”, „hogyhívják” J) használata

-          szóbeli szövegtípusok:

o       társalgás

o       meghívás

o       köszöntés

o       kérés

o       felelet

o       előadás

o       szónoki beszéd stb.

 

Az írásbeli kommunikáció

-          nem nyelvi jelek: szövegkép, szín, tagolás, betűformák stb.

-          előny az élőszóval szemben: van idő előkészíteni, átgondolni és átolvasni a szöveget à tudatosabb, igényesebb és megformáltabb lesz

-          nincs szükség ismétlésekre és terjengősségre

-          nincs lehetőség figyelembe venni az olvasó azonnali visszajelzéseit

-          a nyelvi hagyományok maradandóbb őrzése

-          írásbeli szövegtípusok:

o       feljegyzés

o       levél

o       dolgozat

o       önéletrajz

o       kérvény

o       hirdetés

o       értekezés

o       novella stb.

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

pff

(Kata, 2008.06.11 15:13)

Kovi mondjon le!:)

na neee.

(Barni, 2008.06.05 15:14)

Fúj én nem vagyok hajlandó ilyeneket tanulni már megint ...
Buta érettségi.