Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Móricz

2008.06.03

Móricz: Tragédia (1909)

-          Kis János: tragikus figura, akit az ábrázolás nem tesz szimpatikussá à eltérés a klasszikus tragédiától

-          lázadás = ösztönökből való táplálkozás (à szintén nem javít K. J. megítélésén)

-          beszűkült tudat à reflektálatlan ösztönök

-          szegénység-sors à tragédia lehetősége ↔ de a főszereplő ill. a célja (teleenni magát) meglehetősen kisszerű

-          Dögölj meg, kutya!à saját magára is vonatkozó „megjegyzés”

-          valódi tragédia: még a kisszerű cél sem valósulhat meg

-          általános reakció: „Ez kit érdekel?” à tragédia!

 

Móricz: Barbárok (1931)

-          „pusztai krimi”

-          népmesei vonások (pl. hármas tagolás)

-          nyelvi fordulatok ~ prózába ültetett vers, gondolatritmus-jellegű („Az asszony pedig ment, ment, elment…”)

-          se a helyet, se az időt nem tudjuk pontosan (à népmesei jelleg)

-          balladai, drámai műfajokkal is tart kapcsolatot: jelentős a párbeszédek szerepe (à cselekmény előrevitele, feszültségfokozás); időkezelés (lineáris, de olykor megszakadó eseménysor; tempóváltások)

-          tájnyelvi kifejezések

-          hiányos, redukált párbeszédek

-          nem nyelvi kommunikácó szerepe

-          elbeszélői nézőpont: külső, kommentár nélküli

-          motívumok: „barbárok” (cím + utolsó mondat à keretbe foglalja a történetet); rézveretes szíj visszatérése (Bodri juhász dereka à fiának a nyaka a „sírban” à bíróságon az ajtókilincsen)

-          realizmus + romantika keveredése

-          ok-okozatiság, lineáris elbeszélés

-          lélektaniság

-          szegénység árnyalt ábrázolása

-          naturalizmus

-          feudális jogrend megjelenése (huszonöt bot)

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.